Weimar’s Wijkpaleis kan nog een jaar door

Goed nieuws: Weimar’s Wijkpaleis kan voorlopig nog een jaar door. Dat maakte Esther - een van de initiatiefnemers - bekend tijdens de viering van het eenjarig bestaan van Weimar’s Wijkpaleis.

Tijdens de feestelijke bijeenkomst proostte Marije Mostert, vicefractievoorzitter van D66 en al vanaf het begin een betrokken pleitbezorger van Weimar’s Wijkpaleis, op dit mooie nieuws. Zij noemde Wijkpaleis een inspirerend voorbeeld van wat er kan ontstaan wanneer bewoners, lokale ondernemers en initiatiefnemers elkaar vinden in een gedeelde energie van optimisme, daadkracht en verbondenheid. Ook sprak zij haar wens uit dat we over negentien jaar het twintigjarig bestaan van Weimar’s Wijkpaleis vieren: als een plek van ontwikkeling, ontmoeting en verbinding, gemaakt van, voor en door de wijk.

Esther blikte vervolgens terug op het afgelopen jaar en keek vooruit:

Een jaar geleden opende Nina de deuren van Weimar’s Wijkpaleis. Excited waren we. Dat we in de buurt een plek konden maken waar buurtjes, lokale ondernemers en maatschappelijke initiatieven bouwen aan hun eigen toekomst én tegelijkertijd aan die van de wijk.

Met vertrouwen en optimisme en heel veel energie trokken we het gebouw in en toverden de begane grond om tot een waar Weimar’s Wijkpaleis, de allermooiste paleistuin en een sweet sweet community met eindeloos veel ideeën en heel veel energie. En met de overtuiging dat het anders kan. En samen.

Als een beweging die uitgaat van wederkerigheid. Dat iedereen iets te brengen heeft. En te vragen. Makers, doeners, denkers en dromers. Buurtjes, ondernemers, creatievelingen. Kinderen van jong tot ouder tot heel oud.

In Weimar’s Wijkpaleis worden nieuwe buurtjes geboren en nemen we afscheid van lieve bijzondere buren. Wappert de was kleurrijk aan de lijn. Verwelkomen we de icarusvlinder. Spelen met de zon en denken na over de betekenis van vrijheid en bouwen we luchtkastelen.

We delen radijsjes en ontwikkelen plannen. Zoete klanken klinken. We stellen vragen, duiken de diepte in, leren van en met elkaar. Vallen en staan weer op. En altijd daar die sprankelingen. Lange tafels, heerlijk eten, kleine gesprekken, grote verhalen.

In Weimar’s Wijkpaleis wordt het kleine groots en meeslepend en worden grote vraagstukken behapbaar, dragelijk en dichtbij. We dromen onze toekomst. En vieren we dat het kan. Dat het anders kan. En samen.

En Weimar’s Wijkpaleis blijft - voorlopig nog in ieder geval voor een jaar. Een jaar waarin we verder bouwen, ontwikkelen en sprankelingen van het leven groots en meeslepend vieren.’

Volgende
Volgende

Weimar’s Wijkpaleis dient businesscase in voor toekomst Weimarstraat 300